Skip to main content
Nærkontakt med kunderne

Online markedsføring giver dig disse muligheder

Nærkontakt med kunderne

Flere og flere surfer på internettet i disse dage – en fantastisk mulighed for iværksættere til at være imødekommende og præsentere sig selv som svaret på kundernes behov. Bag det uigennemskuelige udtryk for online markedsføring gemmer sig et væld af forskellige værktøjer, der kan hjælpe virksomheden med at få succes på lang sigt, selv i den digitale tidsalder. Du kan finde det relevante perspektiv her.

Fra første indtryk til langvarig kunde

Kunder bruger i dag internettet til at finde produkter og/eller serviceydelser. Det giver ofte en stor udfordring, især for virksomheder der ikke har kunnet håndtere digitalisering indtil nu – for kan du ikke nås via Google, Bing eller sociale medier, vil kunderne ikke længere kunne finde dig, og går i stedet til konkurrenten.

Medarbejdere kan lide at blive bejlet til – hvem ved, hvordan, findes den helt rigtige.

Mens feltet for online markedsføring på den ene side giver mulighed for at skabe opmærksomhed om egen virksomhed, er det at overvinde grænserne mellem kunder og virksomheder en af ​​de vigtigste fordele. Med de rigtige midler har du chancen for at præsentere dig selv som den optimale løsning, med fordele i forhold til konkurrenter, via overbevisning med kompetencer eller gennem en sympatisk og professionel optræden.

Det er vigtigt at vælge de rigtige “værktøjer”, for alle brugere bliver ikke overbevist af enhver enkelt information på ethvert medie.

Website

Hvor hjemmesiden for mange iværksættere stadig blot er en slags digital visitkort, spildes der desværre meget potentiale. Hjemmesiden er jo ofte det første kontakt med virksomheden på et tidspunkt, hvor størstedelen af ​​alle service- og produkt søgninger begynder med Google, Bing og lignende.

Derfor giver hjemmesiden ikke kun mulighed for at præsentere virksomheden på en personlig, professionel eller eksklusiv måde, men samtidig præsentere den som den perfekte løsning for den potentielle kundes problem. Et behov eller problem indtastes i søgemaskinen – og der opstår en taknemmelig, når han finder et svar på din hjemmeside.

For at sikre at din hjemmeside bliver fundet, udfører mange virksomheder den såkaldte søgemaskineoptimering (forkortet SEO). Hjemmesiden er forberedt på en sådan måde, at den lever op til søgemaskinernes tekniske og indholdsmæssige standarder – og hjemmesiden vurderes derfor som det bedste svar på en søgeforespørgsel.

Når den potentielle kunde er stødt på din hjemmeside for første gang, har du chancen for aktivt at gøre hans liv lettere her. Afhængigt af branche sikrer reservationsmuligheder, en online shop eller en chatfunktion vil give en positiv oplevelse af din virksomhed, hvilket yderligere forstærker indtrykket på hjemmesiden. En tilsvarende kontaktfunktion giver endelig brugeren mulighed for at tage telefonen, kontakt via e-mail eller endda personligt.

Søgemaskinemarkedsføring (SEM)

Du har måske bemærket en “annonce” under en søgning på Google, Bing eller lignende – hvis ikke, så indtast et søgeord og se nærmere på de første resultater!

Medarbejdere kan lide at blive bejlet til – hvem ved, hvordan, findes den helt rigtige.

Du kan placere sådanne annoncer i de fleste søgemaskiner mod et gebyr, som du vil blive opkrævet pr. klik. Søgemaskineannoncering rangerer dit websted højt i resultaterne for de rigtige forespørgsler, hvilket giver dig mulighed for at præsentere din virksomhed som den mest relevante løsning på brugerens efterspørgsel.

De mest kendte repræsentanter for denne type online markedsføring er Google Ads og Microsoft Advertising. Efter at have oprettet en konto her og knyttet den til din hjemmeside, kan du målrette de vigtigste søgeord for din virksomhed og dermed generere en masse klik til din hjemmeside – som med en passende hjemmeside hurtigt kan konvertere kundeemnet til en kunde.

Sociale medier

På sociale medier har du mulighed for at give et dybere indblik i din virksomhed og dermed skabe og yderligere udbygge sympati og tillid.

Følgende gælder: medmenneskelighed giver popularitet. Ud over generel information såsom åbningstider eller adresser og særlige tilbud, er det særligt værd at præsentere din personlige side. Sociale medier har trods alt fokus på interpersonelle relationer – derfor bliver virksomhedsprofiler, der viser mere reklame end et ansigt, ofte opfattet negativt. Brugerne vil gerne vide, hvem de har med at gøre og hvad der tilbydes, hvilket omfatter fremstilling eller arbejdsprocesser, nye produkter, præstationer eller privat indsigt i det daglige arbejde.

Sociale medier brug

Den rigtige placering af dine ydelser gør det! – Også på de sociale medier.

Samtidig kan virksomhedsprofilen på Facebook, Instagram m.fl. glimrende bruges til annonceformål. Med et lille budget kan der placeres annoncer, der vises til brugere af sociale medier på den respektive platform. Fordelen: Du bestemmer præcis, hvem der ser din annoncering. Annoncebidragene kan bruge på meget specifikke målgrupper efter region, alder, køn, interesser og mange andre faktorer, så du kan bruge dit budget effektivt. En bred vifte af analysemuligheder viser dig succesen med dine tiltag og fungerer som grundlag for den næste, optimerede reklamekampagne.

Men uanset om du vil placere annoncer eller give dyb indsigt i din virksomhed – er det særlige ved sociale medier, at din målgruppe kan interagere direkte med dig. Brugere reagerer på dine opslag via kommentar- og “Like”-funktionerne, hvilket øger din rækkevidde og giver mulighed for direkte feedback. På denne måde ved du med det samme, hvad potentielle kunder kan lide, og hvordan du bedst præsenterer dig selv.

Nyhedsmails

Med en nyhedsmail har du mulighed for at gøre eksisterende kunder og interesserede opmærksomme på nyheder, tilbud eller relevant information om produkter og services. Din virksomhed forbliver i læserens sind gennem regelmæssige nyhedsmails, mens den leverede information giver dem relevant, gratis merværdi. Læseren har jo allerede vist sin interesse for din virksomhed ved at opgive sin e-mailadresse – og er dermed endnu mere tilbøjelig til at blive en (fornyet) kunde.

Nyhedsmail analyse

Dine kunder modtager gerne nyhedsmails – udnyt det!

Når du opretter en nyhedsmail, bør du være opmærksom på et attraktivt design og det rigtige sprog. Velformulerede, overskuelige nyhedsmails læses langt oftere end mindre heldigt opsat og formulerede.

Indholdet er selvfølgelig lige så vigtigt som udseendet, fordi nyhedsmails med irrelevant eller for lidt information ofte bliver stemplet som “spammail” af læseren, hvilket kan vende nyhedsmail’ens positive effekt på din virksomhed. Så skriv kun hvis du kan give kunden merværdi.

Det er et mix der tæller

De online marketingværktøjer vi har præsenteret, har alle deres specifikke fordele, som du kan drage nytte af. Den største effekt vil du naturligvis have, hvis du kombinerer en lang række forskellige tiltag. På den måde styrker den optimalt placerede hjemmeside søgemaskineannoncering, mens tilstedeværelsen i søgemaskiner og sociale medier gør det muligt for potentielle kunder at støde på din virksomhed igen og igen. Jo flere tiltag du kombinerer med hinanden, jo mere effektiv bliver oplevelsen med din virksomhed – og der er ingen grænser for din kreativitet. Bare sørg for, at alle tiltag passer til din virksomhed og har en autentisk effekt på alle kanaler.

For mange iværksættere er mulighederne for online markedsføring ofte overvældende i begyndelsen. Det er vigtigt at få overblik. Det er ofte værd at tale med en ekspert for at finde frem til de rigtige midler – og vi hjælper gerne.

Passende produkter

Stay in Touch